2012. december 12., szerda

Az adatgyűjtés a teljes piacot behálózza



Az adatgyűjtés, illetve azok különféle adatbázisokba való rendezése, majd különféle szolgáltatások közötti megosztása széles körben elterjedt, mindenki által használt eszköz.




Az okostelefonok hely- és hálózatadatokat gyűjtenek és rendszereznek, és a Google, az Apple, sőt, még a RIM és a Nokiai is a térképszolgáltatásaik kapcsán óriási adatbázisokat építenek, aminek célja egyrészt a felhasználói kényelem növelése, másrészt üzleti előny szerzése.
A lokációs adatbázisok felhasználása jelentős társadalmi szintű fejlődés előtt nyithatja meg az utat: a közlekedési adatok valós idejű feldolgozása, a figyelmeztetések kiküldése, a helyszín alapján célzott hirdetések... Kutatások szerint idén 2,9 milliárd dollárt költenek a hotelek, szórakozóhelyek és egyéb kereskedelmi egységek olyan reklámokra, amik kifejezetten a környéken bóklászó és kereső felhasználókat próbálják megszólítani.

Az Apple felhasználási feltételei között egyértelműen megjelenik a helyszínnel kapcsolatos adatok gyűjtése és felhasználása. Az iPhone-felhasználó ennek értelmében beleegyezik, hogy az Apple és partnerei folyamatosan gyűjtsék a lokációs adatokat, ezeket adatbázisba rendezzék, a szolgáltatásaikhoz felhasználják. A felhasználó ettől elállhat, ehhez csupán a telefon helyfüggő szolgáltatásait kell kikapcsolnia, illetve le kell tiltania az ilyen adatok gyűjtését a telepített alkalmazások esetében.
Ha egy androidos okostelefon menüjében megnyitja bárki a Google Legal menüpontot, akkor elolvashatja, hogy a szolgáltató milyen adatokat gyűjt be, ezt milyen esetekben teszi és mire használja azokat.


A Google rengeteg összefűzött adattal rendelkezik felhasználóiról, amiket arra használ, hogy a lehető legrelevánsabb hirdetések jelenjenek meg a megfelelő pillanatban.
A levelezés, chatelés és közösségi hálózatokon folytatott diskurzusok esetében hosszú ideje egyértelmű és elfogadott, hogy a Google (és más szolgáltatók is) használnak kontextusalapú célzást.

A felhasználók környezeti zajainak elemzésével még pontosabban meghatározható, hogy épp mit csinálnak és mire van szükségük - vagyis hogy éppen mit kell nekik reklámozni. A Google pár évvel ezelőtt kísérletezett azzal, hogy a felhasználók webkameráinak mikrofonját véletlenszerűen bekapcsolva rögzítette a környezeti zajokat és kiderítette, hogy milyen zenét hallgat az illető, mit csinál, milyen közegben van. Ez az ötlet akkor sikertelen volt.
A Google most egy olyan szabadalmat jegyeztetett be, aminek révén az Androidot futtató okostelefonok használóinak hívásai közben algoritmusok elemzik a zajokat, hangokat és az innen származó információk is bekerülnek a kiszolgált hirdetések kiválasztási mechanizmusába.

Olyan megoldásokra lehet számítani, ahol a hívás indításakor a rendszer regisztrálja, hol vagyunk éppen, egy másik adatbázisból ellenőrzi, hogy milyen ott az időjárás és ha mondjuk zuhog az eső, akkor valószínűbb, hogy esőkabát-reklámot kapunk. Vagy ha például egy szállodából telefonálunk, akkor újabb akciós hétvégék reklámjai érnek majd el minket.

Az egyetlen probléma az adatok felhasználásának átláthatósága. Nem tudni, hogy a begyűjtött adatokat melyik szolgáltatás mennyi ideig tárolja, hogyan és melyik személyes adatunkhoz köti, illetve amennyiben törölni szeretnénk magunkat az adatbázisból, hová fordulhatunk.



Itt van az adatgyűjtésnek a fekete báránya, amikor a gyerekekről van szó. Több száz népszerű alkalmazás gyűjt adatokat a gyermekekről, anélkül, hogy a szülők erről tudnának. Az amerikai kereskedelmi bizottság (FTC) kiderítette, hogy az alkalmazások sok esetben félrevezetik a felhasználókat az adatkezelési irányelvekről.
A begyűjtött adatok arra jók, hogy a cégek pontosabb hirdetésekkel tudják megcélozni a fiatalokat. Az információt a cégek megoszthatják másokkal, például elemzőkkel és reklámügynökségekkel, amelyek az adatmorzsákat összerakva profilt készítenek a netezőkről. Ha a gyermek többféle alkalmazást használ, a vállalatok egészen pontos képet kapnak az érdeklődéséről.

Szükséges a szigorúbb szabályozás, mivel a mobilok és a táblagépek nagyon gyorsan terjednek – a szülők olcsón, vagy ingyen is találnak olyan alkalmazásokat, aminek a segítségével a gyermekük tanulhat, mesét nézhet, – ezzel fokozottan kiteszik őket az adathalászat veszélyének.


Az eredeti itt
Ezt és ezt még használtam

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése